E-commerce a automatizace výroby jako příležitost pro kvalitativní posun

E-commerce a automatizace výroby jako příležitost pro kvalitativní posun

E-commerce a automatizace výroby jako příležitost pro kvalitativní posun

Český trh průmyslových nemovitostí v posledních letech výrazně roste. Historicky nejnižší průměrná míra neobsazenosti 3,7 % dokládá přetrvávající převis poptávky nad nabídkou. Firmy, které využívají tuzemské industriální nemovitosti, reagují na složitou situaci na trhu práce vyšším důrazem na automatizaci.

„Poptávka ze strany nájemců je dnes velmi vysoká, což podněcuje spekulativní výstavbu (tj. bez předem sjednaného nájemce). Rozvoj trhu však omezuje nedostatek vhodných volných pozemků podél dopravních tahů a nízká nezaměstnanost. Při každém jednání, které dnes máme, se nabízené lokality posuzují ze dvou hledisek: zda je dle interních (logistických, výrobních) potřeb dané firmy vhodná a zda je schopná nabídnout dostatek kvalitní pracovní síly. Kromě výrobních firem, ke kterým automatizace již od dob Henryho Forda patří, se k ní přiklání stále více logistických a e-commerce firem. Řeší tím efektivitu provozu, strategické nastavení do budoucna a aktuální nedostatek zaměstnanců,“ dodává Peter Kolenčík, senior konzultant realitní poradenské společnosti 108 AGENCY.

Příkladem e-commerce firmy, která automatizaci již úspěšně zavedla, je zlínský HP Tronic, přední český distributor spotřební elektroniky a dalšího zboží, které nabízí prostřednictvím sítě prodejen Euronics či e-shopu Kasa.cz. V těchto dnesch dokončil budování nového, velmi moderního skladu o ploše 30 000 m2 v areálu Prologis Parku Prague Jirny, který má výjimečnou světlou výšku 12 m a je poloautomatizovaný. Díky těmto parametrům je HP Tronic schopen nabídnout 3x více sortimentu než doposud a vyskladnit až 150 000 kusů zboží denně. „S novými technologiemi budeme umět expedovat prakticky ze dne na den. Když si zákazník objedná zboží až do pozdních večerních hodin jednoho dne, druhý den ho může mít na některé z více než 100 výdejen po celé České republice a to i o víkendech. Urychlíme i doručování domů. Věříme, že rychlost se stane naší velkou konkurenční výhodou. Do skladových technologií plánujeme investovat v průběhu nadcházejících tří let až 300 milionů korun. Je to pro nás zásadní investice, která ovlivní budoucnost naší společnosti na nejméně deset let,“ říká Daniel Večeřa, generální ředitel HP Tronic, a dodává: „V Jirnech bude v první fázi pracovat až 130 zaměstnanců, v následujících letech při maximálním vytížení počítáme až se 400 pracovníky. Díky technologiím zde bude možné vyhledávat zboží ve skladu automaticky, bez podílu lidského síly. Automat sám vyhledá objednané zboží a po dopravníkovém pásu ho přesune na vychystávací stůl, přímo k rukám skladníků. Ti tak nebudou chodit pro zboží, ale zboží přijede za nimi. To velmi usnadní práci a současně urychlí vyřízení objednávek. Na lidech zůstává zboží správně zkompletovat a zabalit.“

Obavy z nárůstu nezaměstnanosti v důsledku rozvoje automatizace a principů Průmyslu 4.0 se nenaplňují. Vyšší podíl automatizace jednak souvisí s rekordně nízkou nezaměstnaností v ČR (v říjnu 3,6 %), kdy se pro firmy stává stále obtížnějším v některých lokalitách získat dostatek pracovníků. Na straně druhé automatizace pomáhá firmám v jejich expanzi, kdy se mohou i se stávajícím množstvím zaměstnanců dále rozvíjet. Důkazem může být například meziroční srovnání počtu volných pracovních míst, kterých bylo v 10/2017 evidováno o 51 % více (v absolutním vyjádření šlo o 210 000 pozic). „Regionem s nejnižší mírou nezaměstnanosti (2,3 %) je nadále Plzeňský kraj. V kontextu dlouhodobé atraktivity tohoto regionu pro investory je plná zaměstnanost znatelná komplikace, která může mít bez většího rozšíření robotizace dobudoucna významné dopady. Nezanedbatelnou předností automatizace je příležitost pro větší osobní rozvoj tamějších zaměstnanců, kteří se budou moci místo rutinní manuální práce více věnovat pracovním činnostem, při kterých je člověk nenahraditelný,“ dodává Dan Šobotník, analytik poradenské realitní společnosti 108 AGENCY.

E-commerce přichází díky digitalizaci a automatizaci s řadou výhod. Zákazníci již nemusí kvůli nákupu spotřebního zboží fyzicky navštívit kamennou prodejnu. Aktuální stav nabídky je automaticky softwarově doplňován v závislosti na aktuálních skladových zásobách. Dokončená objednávka je automaticky předána do skladu, kde ji z větší části kompletuje robot. Lidé přímo pracující ve skladech postupně přebírají rozhodovací pravomoci, které robot vyřešit neumí, kontrolují kompletaci a rozhodují o expedici zboží.

O tom, že e-commerce je podnikání s přidanou hodnotou, svědčí rozsáhlá vývojářská oddělení, kterými disponuje nejen Amazon, ale i tuzemská Alza.cz, Mall.cz nebo zmíněná Kasa.cz. Za systémy online nabídky, výběru zboží ze skladu, za jeho doplňování, za placením apod. stojí softwaroví inženýři. Jak říká Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alza.cz: „Jsme technologická obchodní firma. Ctíme dávná pravidla dobrého obchodu: najdeme, vybereme a dodáme zboží za rozumnou cenu a s dobrým servisem. Děláme to s vědomím, že nechceme prodat zboží jednou, ale chceme tu být i za rok, za deset či dvacet let. A to všechno se snažíme posouvat IT způsobem, kdy hledáme a vybíráme nejlepší přístupy a algoritmy.“

(14.11.2017)

< zpět